Innovatie van A tot Z

Juist in tijden van onzekerheid zijn het de organisaties die vernieuwen en snel schakelen die de meeste vooruitgang boeken. Heb jij genoeg in huis om morgen impact te maken? Ben je wendbaar genoeg om in te kunnen spelen op het onverwachte? En weet je wat innovatie voor jou of je organisatie kan betekenen?

De weg naar vernieuwing is makkelijker dan je soms wel denkt.

  • Maak het niet te moeilijk, gewoon doen. Dat kan prima als je het gestructureerd en pragmatisch aanpakt en uitgaat van je eigen creativiteit en inhoud. Vaak is innovatie een los ding dat erbij moet. Wanneer je dit principe omdraait en innovatie onderdeel maakt van je dagelijkse routine, kun je ook succesvol zijn.

  • Buiten winnen begint binnen – bed duurzaam vernieuwen in je organisatie door samenwerking en co-creatie door en met de mensen in, of nauw betrokken bij de organisatie.

  • Innovatie is het leukste wat er is – door de funfactor van innoveren te omarmen kun je innoveren veel makkelijker opnemen in je dagelijkse routine.

Bovendien is de kans op succes groter als wordt voldaan aan acht basisprincipes van waardevolle innovatie:

  1. Innovatie is groei: elk nieuw inzicht biedt een kans om te ontwikkelen en groeien. Maar welke kans pak je op welke manier op?
  2. Innoveren is onbeperkt nieuwsgierig zijn: het verzamelen van inzichten begint niet met een zak met geld, het begint met een gezonde dosis nieuwsgierigheid.
  3. Innoveren is teamwork: succesvol innoveren doe je samen, allereerst met je klant, maar vooral ook met al je collega’s – van kantinemedewerker tot directeur, van inkoper tot fabrieksmedewerker. Juist de personen die de anderen erbij betrekken, komen tot echte vernieuwing en verandering.
  4. Innoveren ligt soms gewoon op je deurmat: je kunt al heel innovatief zijn door op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken.
  5. Altijd relevant: stem je aanbod af op wat jouw klant écht drijft.
  6. Met unieke waarde: bied je iets dat waarde toevoegt, in plaats van al het andere?
  7. Meten, weten, falen en weer doorgaan: een ontwikkelproces zit vol uitdagingen. Stel je zelf steeds weer de vragen: ‘Wil ik het?’, ‘kan ik het?’ en ‘doe ik het?’
  8. Marktbewerking is de sleutel tot succes: kies een uitgekiende aanpak met heldere doelen, met wie, voor wie en je marketing- en salesaanpak

Anmacom helpt je om vernieuwing duurzaam in te bedden in je organisatie.

Door te innoveren blijf je vooroplopen, de trend zetten en boven alles succesvol. Innovatie inspireert en daagt je uit, en je trekt er talentvolle mensen mee aan die het verschil kunnen maken. Voorkom dat je met lege handen komt te staan. Want als jij niet innoveert, doet de ander het wel.

Om te vernieuwen moet je innovatief zijn. Begin daarom vandaag nog met het versterken van je innovatiekracht: werk aan een innovatieve mindset, ga innovatief werken & organiseer innovatie op een manier die bij jou past.

Test nu je innovatiekracht en kijk hoe je deze kunt versterken.

Test je innovatiekracht

Werken aan innovatie?

Wil je niet langer achter de feiten aan lopen, serieus werk maken van vernieuwing of ontdekken wat innovatie voor jou kan betekenen? Dan is een  innovatiebootcamp wellicht iets voor jou.

Of doe het programma ‘innovatief in 100 dagen‘. Een praktisch programma dat je helpt om vernieuwing in te bedden in je dagelijkse routine.

Neem contact op

….

‘Dingen anders doen én andere dingen doen. Hoe leuk is dat!? Innoveren is precies dát voor mij.’

Annelies Huisingh

Wat zeggen anderen?

I’ve worked with Annelies in a Management Team of a Sara Lee company. She has strong analytical skills, a good balance between brains and heart, combined with a “can do” mentality. She is an inspirational leader for team members.

Piet van Herpen, Senior HR Manager, D.E. Masterblenders 1953

Annelies is een no-nonsense, mens-gerichte en gedreven business professional. Track record als interim marketing directeur en sprankelende strategy consultant in FMCG. En net zo wendbaar en waardevol in bijvoorbeeld zakelijke dienstverlening, fondsenwerving en de publlieke sector. Maakt het verschil!

Paul Hassels Mönning, Dutchmarq

Excellent business consultant in complex positioning process for the Water Alliance, a Public Private Partnership in North of The Netherlands, to enter into the international drink- and wastewatertreatment market.

Anne de Groot, Water alliance, Provincie Friesland

Annelies heeft voor mij (ons) een nieuwe positionering ontwikkeld en uitgewerkt. Zij heeft mij daarbij voortreffelijk begeleid. Ook aan de implementatie ervan heeft zij gewerkt in goede communicatie met de medewerkers. Annelies is creatief, structurerend en communicatief!

Peter Schoof, Hersenstichting

Als je een scherp en concreet marketingadvies nodig hebt, dan is Annelies je man (ze is overigens een leuke vrouw). Annelies gebruikt haar ruime marketingmanagement ervaring om marketingstrategieen te ontwikkelen die vernieuwend zijn, geld opleveren en uitvoerbaar zijn. Mijn opdrachtgevers heeft ze hier naar alle tevredenheid mee geholpen.

Eddy Hus, Management advies en interim management

‘Innovaties worden niet opgediend middels een vaste receptuur. Gelukkig maar, want daarom zijn er ook zoveel verschillende smaken, die allemaal innovatief te noemen zijn. Toch willen we er meer grip en sturing op krijgen, want innovatie is de enige weg naar de toekomst. Annelies is erin geslaagd een praktisch handboek samen te stellen hoe innovatie een sterkere “body & soul” kan krijgen in jouw organisatie; met principes als leidraad, ingebed in een langetermijnstrategie, vormgegeven als een huis en gecultiveerd tot een mindset. Rijkelijk gelardeerd met praktische formats en flops & tops uit de fast moving wereld is het boeiend en inspirerend tegelijk.’

Marcel Joosten, Van Geloven

Over ‘Impact door Innovatie‘: ‘Wat een praktisch handboek, als je werk wil maken van innovatie in je bedrijf! Het bruist, vol met praktijkcases en is vooral een hulpmiddel om zelf of met je team innovatie echt te verankeren in je werk! Innovatie: gewoon doen!’

Dominique Verdaasdonk , Prinses Maxima centrum

Over ‘Impact door innovatie’: ‘Heldere taal, prettig leesbaar, goed gedoseerd in uitleg, voorbeelden en zelf nadenken. De passie van de auteur uit zich in een aantrekkelijk en met geduld uitgelegd stappenplan dat innovatie geloofwaardig dichtbij brengt. Een ontspannen geschreven boek, dat tegelijk prikkelt om energiek aan de slag te gaan.’

Carole Wishaupt, BNG